Oświetlenie w fotografii produktowej

Oświetlenie w fotografii produktowej

Światło jest niezbędnym elementem służącym do stworzenia dobrej fotografii. Nie inaczej wygląda sprawa z fotografią produktową, gdzie oświetlenie decyduje o tym, czy towar zostanie pokazany w sposób realistyczny i atrakcyjny. Dobrze wykonana fotografia produktu na stronę e-sklepu przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

Pierwszą i najważniejszą zasadą dotyczącą oświetlenia jest unikanie mieszania różnego rodzaju świateł. Pisząc o mieszanym naświetleniu mamy na myśli sytuacje, kiedy wykorzystuje się kilka różnych źródeł światła, które kieruje się na produkt. Takie postępowanie może zupełnie przeinaczać naturalny wygląd produktu, jak np. jego barwę. Co więcej mieszane oświetlenie przyczynia się również do tego, że późniejsza obróbka koloru w programie graficznym jest wyjątkowo trudna, dlatego warto zająć się oświetleniem już na starcie, w studio. Czego będziemy potrzebować?

Statyw 
Warto zaznaczyć, że odpowiednio dobrany statyw oświetleniowy pozwoli na wyjątkowo wydajną pracę z lampami. Przede wszystkim należy pamiętać o ty, aby statyw był dobrany do wielkości pomieszczenia oraz wagi lamp. Wysokie statywy mogą sięgać od 200 do 260 cm, jednak ich cena jest proporcjonalna do wysokości i może sięgać aż 100 złotych za sztukę. W sytuacji, gdy posiadacie ciężki lampy i spore modyfikatory, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie nabycie statywu bardziej masywnego. Jeśli natomiast używacie żarówek błyskowych i parasolek, wystarczy, jeśli kupicie poręczniejsze statywy niższe. Jeśli potrzebujesz statywu do podtrzymywania lamp, mających pomóc w podświetleniu tła, możemy zaopatrzyć się w statywy typu piesek, których wysokość nie przekracza kilkudziesięciu centymetrów, a cena kilkudziesięciu złotych. 

Modyfikatory 
Jako modyfikatory określa się różnego rodzaju akcesoria, które nakładane są na lampy po to, aby zmienić np. kąt padania światła. Są to zazwyczaj takie rzeczy, jak parasolki, soczewki Fresnela oraz reflektory.

Softbox
Jest to najpopularniejsze rozwiązanie, służące do modyfikowania światła w studio. Softboxy działają tak, że światło kierowane jest tylko w jedną stronę, co pomaga fotografowi na kontrolowanie kierunku jego padania. Narzędzie to świetnie sprawdza się w małych pomieszczeniach, gdzie należy ograniczyć odbicia. Na rynku spotkamy się z softboxami, które są nierozkładane, rozkładane normalnie (z czterema lub ośmioma drutami, które wprowadza się w odpowiednie miejsca) oraz rozkładane w typie „szybkiego montażu” (rozkłada się je tak, jak parasol). Te ostatnie są zdecydowanie najwygodniejszym rozwiązaniem, jednak ich ceny są bardzo wysokie. Wybierając odpowiedniego softboxa, zwracajcie uwagę na typ jego mocowania. Ogromna większość lamp posiada mocowanie w typie Bowens, jeśli jednak posiadacie lampy z wbudowaną czaszą, lepiej zdecydować się na mocowanie uniwersalne. Generalnie ceny softboxów nie są przesadnie wysokie. Oczywiście wszystko zależy od takich czynników, jak rozmiar, marka oraz rodzaj rozkładania modyfikatora.

O czym należy pamiętać?
Przede wszystkim o tym, że w fotografii produktowej potrzebne jest silne i stałe naświetlenie produktu tak, aby odbiorca mógł zobaczyć towar tak, jak wygląda w rzeczywistości. Konieczne jest więc wyeliminowanie wszelkich odbłysków powierzchni oraz redukcja bądź uwydatnienie cieni. 

 

ul. Bobrowiecka 8, Warszawa

802 659 364

kontakt@dawidoglaza.pl